Henkilöbrändäys villitys

Mitä tarkoittaa brändäys? Esimerkiksi Hypement vaikuttajamarkkinointitoimisto määrittelee brändäyksen seuraavalla tavalla.

Brändäys tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään saamaan asiakkaille toivotunlainen mielikuva. Se on prosessi, jolla annetaan merkitys ja tarkoitus yritykselle, tuotteelle tai palvelulle.

Brändäys – Hypement [1]

Tartutaas tähän määritelmään kiinni hiukkasen enempi. Mielikuvaa.. jep, luit oikein eli mielikuvaa. Wikipedian mukaan:

Mielikuva on havainnon kaltainen elämys ja näköaivoalueen muodostama muistinvarainen ja siis mentaalinen representaatio, johon ei kuitenkaan liity mitään ulkoista ärsykettä, joka toimisi havainnon kohteena.

Mielikuva – Wikipedia [2]

Tämän pohjalta siis mielikuva on vain oma käsitys jostain osittain tuntemattomasta.

Brändäyskin siis on mielikuvamarkkinointia, jolla pyritään osittain manipuloimaan katsojaa ja täten sekä imagoa että mainetta pyritään keinotekoisesti pönkittämään. Henkilöbrändäys puolestaan ei eroa brändäyksestä juurikaan, sillä iha samat tavoitteet ja asiat siihenkin nitoutuu.

Photo by C Technical on Pexels.com

Tavallaan jokaisella on henkilöbrändi olemassa eli sinusta on olemassa ns. näppituntuma muiden mielestä persoonana. Henkilöbrändäys on puolestaan tavoitteellista itsensä tunnetuksi tekemistä ja sen hyötyä on perusteltu useimmiten sillä, että muuttuvassa maailmassamme koko ajan kilpailu kovenee.

Henkilöbrändäyksen ongelmat

On sanottu, että aitous on ensisijainen asia brändin rakentamisessa. Tämä puolestaan on jo osittain minusta aika hassua, jos brändin idea on kuitenkin saada mielikuvia. Ristiriitaista, eikö totta?

Itse vihaan itsekeskeisiä ihmisiä ja minusta henkilöbrändäys puolestaan yrittää juuri viedä ihmisiä itsekeskeisempään suuntaan. Jokaisessa ihmisessä on hyviä ja huonoja puolia, mutta brändin tarkoitus on osittain myös tavallaan yrittää piilottaa ne huonot puolet. Ei kai kukaan luo brändiään huonoimpien ominaisuuksien varaan.. tai jos luo, niin sen täytyy olla satiirinomaista huumoria. Eli eikö tämä sodi tavallaan sitä aitoutta vastaan?

Minusta siis aitous on juuri se ongelma tai haaste henkilöbrändäys kimalteessa. Brändin takana voi siis hyvinkin olla paljonkin muuta tietämätöntä ja esimerkkejä voisi ottaa #metoo -kampanjointien takaa moniakin. Joissain tapauksissa siis henkilöbrändi voi olla oikeasti vain se mielikuva ja illuusio.

Toinen suuri ongelma on Kyllä maailmaan puhetta mahtuu -dilemma. Otetaan siis hypoteettinen ajatelma, niin pääset kärryille mitä ajan takaa. Mitä jos olisi olemassa henkilöbrändäyksen keskitetty alusta, jossa jok’ikinen maailman kansalainen lähtisi samalta viivalta brändäämään itseään ja yrittäisi olla aktiivisesti esillä. Tuumaile tätä kuvitteellista tilannetta hetken ja yritä sen jälkeen vastata mulle, että miten ihmeessä tämän jälkeen löydät tästä viidakosta enää yhtään mitään? Miten erotat vaikuttavan brändin? Ja ennen kaikkea miten erotat aidon ihmisen? Niinpä..

Ei ne sanat, vaan ne teot.

On paljon ammatteja, joissa tietoisella ammattitaidon henkilöbrändäyksellä ei ole yhtään mitään merkitystä. Tai jos sinun mielestä esimerkiksi siivoojan pitäisi iha välttämättä osata mainostaa kiiltokuvilla omaa ammattitaitoa, nii jotain tässä maailmassa on sitten jo vikana ja meistä on tullut suuressa harhassa eläviä olentoja.

Olet varmaan kuullut myös sanonnan: Ei ne sanat, vaan ne teot. Tämä on elämänviisaus, mutta määrittää myös henkilöbrändiäsi enemmän kuin mitkään korulauseet tai keinotekoinen läsnäolo. Tekomme puhuvat joka tapauksessa puolestamme enemmän kuin sanat. Sinällään siis hassua, että tavallaan henkilöbrändäys yrittää osittain sotia tuota sanontaa vasten.

Oman itsen brändäys nyt ylipäätänsä on täysin kapitalistinen hanke

Helga West.. tai oikeastaan hänen ystävänsä [3]

Suosittelen myös lukemaan loistavan kirjoituksen samasta aiheesta Helga Westin kirjoittamana[3]. Mutta loppukaneettina heitän: aivojamme on niin helppo sumuttaa ja tämä on tieteellisesti todistettu monestikin. Onko brändäyskin lopulta sumuttamista? Sitäpä voitte miettiä…

Viitteet
  1. Brändäys – Hypement
    https://www.hypement.com/vaikuttajamarkkinointi-brandays/
  2. Mielikuva – Wikipedia
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Mielikuva
  3. Oman elämän brändäys on kapitalistinen hanke, jossa sinä ja minä olemme mukana, vaikka ehkä meidän ei pitäisi – Helga West
    https://helgawest.com/2020/05/17/oman-elaman-brandays-on-kapitalistinen-hanke-jossa-sina-ja-mina-olemme-mukana-vaikka-ehka-meidan-ei-pitaisi/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: